maanantai 7. joulukuuta 2015

Joulukalenteri: 7. luukku

 

 

 

 

 
 
 
 

 

 

Poni-Haasta napattiin ennen sairastumistaan haastatteluun lempeä tamma Lakonta.

IN MEMORIAM

1. Kuka olet?
- Olen Lakonta, punaruunikko suurikorvainen tamma.

2. Kerro elämästäsi: Kuinka vanha olet, milloin tulit Poni-Hakaan?
- Olen elänyt yhteensä 9 vuotta, sillä synnyin 17.6.2006. Olen kotoisin Latvian Valkasin alueelta ja muutin Suomeen vuonna 2013. Latviassa toimin estehevosena ja hyppäsin isojakin esteratoja! Suomessa toimin erään perheen äidin ja tyttären luottoratsuna muutaman vuoden, ennen kuin päädyin ratsastuskoululle. Poni-Hakaan saavuin viime kesänä ja sen jälkeen olen tehnyt tuntihevosen hommia.


3. Missä olet hyvä?
- Olen erittäin kiltti ja utelias persoona, ja rakastan katsella tallin arkista touhua. Kouluratsastuksessa pärjään hyvin jos saan kanssani yhteistyöhön sellaisen ratsastajan, joka osaa vaatia tarpeeksi, saatan näet olla hieman...haluton tekemään enempää kuin on pakko. Osaan hypätä tosi hyvin mutta kaikki ratsastajat eivät vain osaa tukea minua tarpeeksi niin, että uskaltaisin varmasti hypätä. Maastossa käyminen yksinkään ei ole minulle ongelma, sillä olen tottunut siihen.

4. Mistä sinua kehutaan?
- Kauniista ulkomuodostani ja suurista, lepattavista korvistani. Liikun tosi nätisti ja lennokkaasti ja hyppään kivasti. Suurin osa minua käsitelleistä on rakastunut suloiseen luonteeseeni ja suuriin silmiini.

5. Mistä asioista tykkäät?
- Rakastan olla ihmisten kanssa ja on ihanaa, kun kutiavia kohtiani rapsutetaan. Hyvä ruoka on aina plussaa enkä aina malttaisi odottaa sen saapumista rauhassa. Pitkät metsälenkit tulivat tutuiksi kesällä ja niistä pidin hyvin paljon: ei tarvinnut tehdä muuta kuin nauttia kauniista kesäpäivästä ja kävellä ympäriinsä!

6. Mistä et pidä?
- Ei ole oikeastaan sellaista asiaa, mistä en pitäisi. Pelottavia esteitä olen nähnyt, ja ulkonakin on välillä kammottavia juttuja. Naapurini Viki on välillä hyvin ärsyttävä, mutta ihmisiä kohtaan en ole ikinä vihainen tai ärtynyt. Miksi olisin, kun heiltä saa rapsutusta, turvaa ja ruokaa? En pidä siitä kun korviini kosketaan, sillä olen saanut siitä huonoja kokemuksia aiemmin. On tosi inhottavaa, kun ne survotaan huolimattomasti suitsien hihnoihin.

7. Lempi-ihmisiäsi?
- Kaikki! En pidä ihmisistä jotka koskettelevat minua turhaan karsinan ulkopuolelta tai jotka harjaavat liian hiljaa niin että kutittaa, mutta muuten ihan joka ikinen ihminen maailmassa on tosi kiva! Hoitajani viettävät kanssani aikaa ja harjaavat minua paljon joten heistä pidän, vaikka en aina näytäkään sitä heille.

8. Onko sinulla heppakavereita?
- Ensin kun liityin tammalaumaan sain osakseni paljon vihaisia katseita ja potkujakin. Saatoin yrittää puolustautua itsekin. Nyt olen saanut pidettyä asemani ja tulen jo toimeen muidenkin kanssa. Onneksi pahimmat riitapukarit eivät ole enää kanssani samassa laumassa, heidän kanssaan en tullut ollenkaan juttuun... Muutamien tammojen kanssa rapsuttelemme välillä toisiamme ja alamme olla jo ystäviä.

9. Mistä sinut tunnistaa?
- Suurista korvistani, jotka osoittavat melkein vaakatasoon, kun rentoudun. Harjani ja häntäni ovat kokeneet kovia, mutta ne ovat jo kasvaneet jonkin verran siitä, kun tulin Poni-Hakaan. Ravini on hyvin lennokasta silloin, kun jaksan sitä oikein esittää. Minä olen se, joka katsoo sinua uteliaasti karsinastaan!

10. Onko elämässäsi tapahtunut jotain jännää? Missä kaikkialla olet käynyt?
- Olen käynyt monissa jännittävissä paikoissa esimerkiksi silloin, kun asuin Latviassa. Oli aika jännää tulla suureen ratsastuskouluun ja nähdä se kaikki vilkas hyörinä ja pyörinä ympärillä. Kun pääsin ekaa kertaa suurten tammojen kanssa samaan laumaan, sain heti ikävän potkun jalkaani ja jouduin sen vuoksi moneksi viikoksi sairaslomalle. Muutama viikko siitä kuin palasin tunneille sain toisen haavan jalkaani, minkä vuoksi sairastelin taas jonkin aikaa. Molemmat haavat kuitenkin paranivat hyvin. Näiden kahden lisäksi saan lähes viikoittain pienempiä haavoja jalkoihini (ja päähäni!). Marraskuussa sairastin ähkyä, mutta se meni onneksi nopeasti ohi.

+ Hoitajat kertovat: Tätä et tiennyt Lakontasta!
- Lakonta Sukupostissa ja Hippoksen rekisterissä.
- Lakonta oli Latvian Sporthorse, samoin kuin Lassikin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti