lauantai 12. joulukuuta 2015

Joulukalenteri: 12. luukku


Poni-Haasta napattiin haastatteluun tällä kertaa kiltti jätti, Gina.

1. Kuka olet?
- Olen Gina, ruunikko tamma. Luonteeltani olen kiltti silloin kun huvittaa ja siitä on minulle hyötyä. Olen tallin korkein hevonen ja hyvin ylpeä siitä!

2. Kerro elämästäsi: Kuinka vanha olet, milloin tulit Poni-Hakaan?
- Olen elänyt yhteensä kahdeksan vuotta. Poni-Hakaan tulin vuonna 2013, ja minuun ihastuttiin välittömästi jo silloin, ymmärtäähän sen. Itse en jaksa muistaa kaikkia vaiheita elämästäni, ne ovat taakse jääneitä koteja ja paikkoja ja vain sillä on merkitystä, että nyt olen täällä.


3. Missä olet hyvä?
- Kouluratsastus on minun juttuni, koska silloin pitää näyttää juuri niin kauniilta ja näyttävältä kuin pystyy, ja siinä minä olen hyvä. Vaikka olen jo vanha, en oikeastaan osaa ihan niin paljon kuin näin kypsältä hevoselta odotetaan, mutta opin koko ajan uutta. En kinnerpattieni vuoksi enää oikeastaan hyppää, mutta siitä tykkäsin myös kovasti. Jokainen hevonenhan on luonnollisesti lahjakas syömään ja näyttämään suloiselta.

4. Mistä sinua kehutaan?
- Näyttävistä liikkeistäni ja kauniista ulkomuodostani. Kun minulla on ihminen selässäni, yritän parhaani mukaan tehdä niin kuin hän pyytää jos vain ymmärrän, mitä hän haluaa minun tekevän. Olen kärsivällinen hevonen joka ei yleensä hötkyile turhista, vaikka tietysti joitakin asioita pitääkin pelätä, ihan vain kaiken varalta.

5. Mistä asioista tykkäät?
- Pidän hyvästä heinästä ja kaikenlaisista herkuista, tietysti. Tykkään siitä kun saan ulkoilla kauan hevoskaverieni kanssa ja kun pääsen kävelemään rauhassa esimerkiksi metsässä. Mutakylvyt parantavat karvani kiiltoa, ja otan mutakuurin tasaisin väliajoin, se tuntuu mukavalta. Muutamat kohdat kaulaltani ja säkäni vierestä kutiavat kovasti, ja niistä rapsuttaminen tuntuu hyvältä.

6. Mistä et pidä?
- Haluan omaa rauhaa kun en ole töissä, enkä pidä siitä kun rauhaani häiritään ylimääräisellä harjaamisella tai pääni koskettelulla, kun haluan katsoa karsinastani ulos. Kun minua harjataan liian kovaa kumisualla, saatan näyttää mitä mieltä olen asiasta. Jalkojeni pesu kylmällä vedellä ei myöskään ole mukavaa.

7. Lempi-ihmisiäsi?
- Vaikea kysymys. Pidän ihmisistä, jotka ymmärtävät mitä yritän heille sanoa ja jaksavat viettää kanssani aikaa yrittäen tutustua minuun. Kaksi hoitajaani ovat ihan mukavia. Kun välillä saan herkkuja en edes ajattele sitä, kuka niitä on antamassa, sillä ei ole minulle väliä kun ruokaa on näkyvissä. Opettajat ovat myös mukavia ihmisiä.

8. Onko sinulla heppakavereita?
- Ulkoilemme isojen tammojen kanssa joka päivä ja pidämme toisillemme seuraa. Vaikka emme Lempin kanssa karsinoissamme näytä siltä, tulemme kuitenkin hyvin juttuun ulkona tarhassa. Laumaan tuleville uusille hevosille pitää tietysti aina heti näyttää kuka on pomo, mutta kyllä hekin ovat löytäneet paikkansa laumassa. Minun alapuoleltani, luonnollisesti.

9. Mistä sinut tunnistaa?
- Olen se kaikkein suurin ja näyttävin hevonen koko tallissa! Tumma karvani kiiltää usein, paksu häntäni hulmuaa juostessani ja kaulani asettuu aina kauniille kaarelle. Suuret silmäni ovat hyvin sielukkaat ja sopusointuisessa päässäni juuri oikealla paikalla, aistikkaat korvani ovat tarkkaavaisesti ja ravatessa askeleeni on kevyt ja lennokas... No, kyllä te ymmärsitte. 

10. Onko elämässäsi tapahtunut jotain jännää? Missä kaikkialla olet käynyt?
- Suurella sielulla varustetun hevosen elämä on aina jännittävää, ette tiedäkään mitä kaikkea olenkaan kokenut! Poni-Haassa asuessani pääsin tänä vuonna (vihdoin) näyttämään taitoni tuntiratsastajien mestaruuksiin Takkulaan. Olin oikein kaunis ja hieno radalla, mutta päivä oli kuuma ja tilanne hyvin jännittävä, kun piti tarkkana seurata, oliko joku hevonen minua kauniimpi... Hiomme liikkeitämme vielä ja ehkä kokeilemme samoja karkeloita myöhemmin uudelleen! Minun ei ehkä luoteta käyttäytyvän hyvin oudoissa tilanteissa, sillä en tavallisten tuntien ulkopuolella pääse useinkaan kokemaan mitään jännittävää. Hoitajien jouluratsastusta odotan tietysti innolla, siellä kun saa vähän jopa hurjastellakin!

+ Hoitajat kertovat: Tätä et tiennyt Ginasta!
- Gina osaa olla oikea prinsessa ja hän kertoo mielipiteensä selkeästi nostamalla etujalkaansa. Se ei kuitenkaan yritä juuri koskaan potkaista.
- iltaisin, kun tallissa on hiljaisempaa, Gina tykkää tulla kurkkimaan käytävälle jos sen ovi on auki, seuraamaan käytävän tapahtumia. Se osaa olla hyvin utelias.
- Ginan oikea nimi on Galaxy, ja sen kutsumanimeen pääsivät hoitajat vuonna 2013 vaikuttamaan, kun tamma saapui tallillemme.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti