sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Joulukalenteri: 8. luukku


1. Kuka olet?
Olen Amigo Too, tuttujen kesken vain Amigo, Ami, Amppa, Aatu, Miigo tai mikä milloinkin. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Olen valkoinen (virallisesti siis kimo) risteytysponiruuna.

2. Kerro elämästäsi: Kuinka vanha olet, milloin tulit Poni-Hakaan?
Paperini ovat hukkuneet joskus matkalla Saksasta Suomeen, mutta arviolta olen syntynyt 1993, eli tänä vuonna juhlittiin pyöreitä vuosia. Minä ja Nalle jaamme tallin vanhimman -arvonimen 20 ikävuotemme kanssa. Poni-Hakaan olen tullut jo kymmenen vuotta sitten, 2003. Asuin sitä ennen Porvoossa, jonne olin tullut kolme vuotta aikaisemmin Saksasta.

3. Mitkä ovat parhaat puolesi?
Olen vauhdikas, mutta kiltti. Useimmat ratsastajat pitävät minusta siksi. Koska tykkään mennä kovaa, pärjään esteillä paremmin, mutta koulutunnillakin minulta löytyy yllättäviä taitoja. Paras puoleni on silti syötävän suloinen ulkomuotoni, saan kaiken anteeksi katsomalla söpösti.

4. Missä et ole niin hyvä?
Vaikka osaankin kaikenlaista, kouluratsastus ei ole minua varten. Se on tylsää, enkä millään malttaisi odottaa ja keskittyä tarpeeksi kauaa.

5. Mistä sinua kehutaan?
Reippaasta luonteestani, söpöstä olemuksesta ja siitä, etten tee tuhmuuksia tunneilla.

6. Mistä asioista tykkäät?
Kuten kaikki ponit, pidän kehuista ja rapsutuksista. Haluaisin myös olla syliponi, joten tykkään, kun saan halailla hoitajiani. Myös ruoka ja kaverit ovat tärkeitä, kesäloma laitumella on aika kiva asia. Jos vielä joku tulisi rapsuttamaan ötökänpuremiani. Eikä saa unohtaa mutakylpyjä! Ne kuulema tekevät hyvää ihollekin.

7. Mistä asioista et pidä?
En tykkää odottelusta ja seisoskelusta, se on tylsää. Lisäksi vesari on mielestäni ikävä paikka. En oikein tykkää siitä, että hoitajani haluavat viedä minut sinne niin usein.

8. Lempi-ihmisiäsi?
Tykkään kaikista tallityöntekijöistä, sillä he antavat ruokaa. Sen lisäksi hoitajani ovat mukavia ja me tunnemmekin toisemme hyvin, sillä minulla on ollut saman hoitajat jo vuosia.

9. Paras tapa ärsyttää hoitajaa?
Kiukutella naapurin kanssa kaltereiden läpi tai pelleillä ratsastajien kanssa. Molemmilla tavoilla saan takuuvarmasti hoitajiltani huomiota. Vihainenhan minulle ei voi olla, sillä osaan katsella suloisesti pää kallellaan.

10. Mistä sinut tunnistaa?
Paksusta (nyt joku kävi leikkaamassa sen lyhyeksi) valkoisesta karvasta, suloisesta ulkonäöstä ja vauhdista.

11. Onko elämässäsi tapahtunut jotain jännää? Missä kaikkialla olet käynyt?
Oli jännittävää muuttaa Saksasta Suomeen. Tuntityökin oli aluksi niin jännää, etten malttanut edes seistä paikallani. Olen myös ollut mukana tuntiratsastajien mestaruuskilpailuissa vanhan hoitajani ratsastamana, se oli eri tavalla jännittävä kokemus.

12. Hauskin kommelluksesi?
Olen oikea poni, joten keksin kaikenlaista hauskaa jäynää melkein joka päivä. Esimerkiksi harjaämpärin kaataminen karsinaan on hyvää hupia.

Paras jekkuni viime vuosina on ollut hoitajien jouluratsastuksessa kääntyä viestissä takaisin kesken matkan. Onnistun joka vuosi jekuttamaan hoitajiani.

Hoitajat kertovat: tätä et tiennyt Amista!
- Ami oli tullessaan oikea energiapakkaus ja sitä oli ollut vaikea liikuttaa tarpeeksi entisessä kodissaan
- Amin suvussa on suurimmaksi osaksi new forestia, mutta myös welshiä ja aivan pikkuisen selle francaisia löytyy
- Ami joudutaan klippaamaan useampaan kertaan joka syksy, ettei se näytä likaiselta jääkarhulta
- Ami ei pelkää juuri mitään muuta kuin traktoreita, suihkepullopelosta on päästy eroon
- Amilla ei ole aloittanut uusia hoitajia vuoden 2010 jälkeen
- Ami osaa avata takin vetoketjun

6 kommenttia:

  1. Oliko tää poni joskus sillon siinä dokumentissa joistain tallitytöistä? En nyt muista ko. dokumentin nimeä mutta muistaakseni se oli Ponihaasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä tais olla Masa jos oikein muistan :)

      Poista
  2. Sen dokumentin nimi oli ponitytöt ja siinä oli Masa, ei Ami. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. näkeeköhän dokumenttia enää mistään?

      Poista
    2. Kirjastoista minä olen ainakin lainannut :) Viimeksi lainasin kuukausi sitten!

      Poista
  3. Kuka on ollut tuntseissa amilla?

    VastaaPoista